Sommerleir 2011



Musikksommerskole   ...    med spill og muntre spillopper!
 
 
Velkommen til et lite blikk inn i korpslivet: 
 
Det er en varm feriedag i august. Blå himmel og mektige fjell omkranser Hardangerfjorden. Langs den smale bygdeveien popper det opp skilt med "Moreller" rundt hver sving. Og i Kinsarvik slentrer bergenske barn og ungdom avgårde. De skal til skolen. Strålende fornøyde.
 
- Det er kjempgøy!
- Vi får møte korpsvenner etter ferien!
 
Rundt 35-40 musikanter fra Ulriken Janitsjar er på sommerleir på Hardangertun, litt varierende antall i løpet av de fem leirdagene. I tillegg kommer dirigenter og instruktører og en liten håndfull foreldre. Foreldrene har dovne dager i beredskap, mens musikanter og musikalske ledere står for aktiviteten.
 
Det er på Kinsarvik skole selve musikkverkstedet er. 
Denne dagen får sommersolen musikantene til å åpne vinduer. Fra et rom lyder tuba og euphonium ... fra et annet høres saxofoner og klarinetter som gjør raske skalaer. I andre etasje klinger en xylofon, og fra gymsalen lyder høye fløytetoner. Musikantgruppene fra hovedkorpset øver hver for seg, med full oppmerksomhet på sine spesialiteter, før de snart tar ekspertisen med seg inn i fellesskapet.
 
 
 
Ferske korpsmusikanter
  
Juniorene er allerede samlet i sitt arbeidsrom:
- Nå peker jeg litt, sånn at dere blir kjent med notene, sier dirigent Sissel Berge. - En, to, tre, fir ...
Juniorkorpsets blåsere setter i gang. For fire av dem er det første gang de har samspill i Juniorkorpset, etter aspirantperioden med individuell undervisning. Nå er det "Rumba Arumba". Enkel musikk, for å gjøre det lett å spille mens andre spiller samtidig. De tre erfarne fra i fjor blir bærebjelkene nå i begynnelsen.
- Så linje to, fortsetter Sissel, og peker. -En, to, tre, fir!
De unge musikantene er preget av dyp konsentrasjon, og solid innsats. En gutt hiver etter pusten når han senker instrumentet.
- Godt spilt, sier Sissel anerkjennende. - En gang til!
- Skal vi begynne her, spør en ung musiker.
- Begynn på linje to, nikker Sissel, og musikerne stemmer i.
Snart er det pause og musikantene fyker avgårde ut av skolebygningen. - Jeg fikk en ny sang, sier Ingemund begeistret på vei ut. Han liker variasjonen det er å skifte fra andre- til førstestemme på instrumentet sitt.

 

Musikalsk prosess i gymsalen

 

I gymsalen samler dirigent Martin Kinn troppene i hovedkorpset. Mellom ribbevegger og under turnringer, der unger fra Kinsarvik svetter i gymtimene, starter musikantene fra Bergen en musikalsk prosess. Toner fra mange ulike instrumenter skal syes sammen til en helhet. Kanskje får du høre resultatet på en av fremføringene til Ulriken Janitsjar.
 
- Nå må dere høre på tubaen, formaner Martin. - Tuba og melodi sammen ...
Tubaen gir glimt inn i melodien "Circle of Life" fra Løvenes konge. Martin instruerer:
- Den siste tonen fra tubaen kommer litt sent ... nei, den er for slapp. kanskje hvis vi korter ned lengden på tonen, sier han, og vil høre en ny instrumentgruppe:
-Trombone! ... - Og nå alle unntatt klarinett!
Martin svinger med armene i dirgentens språkdrakt ...
Han drar tonene fram, lytter. Smiler og nikker anerkjennende til ungdommene.
- Klarinett!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tull og tøys i Mikkelparken
Kinsarvik er med drøye 800 innbyggere den største bygden i Ullensvang kommune i Hordaland. I tillegg til at Ullensvang er Norges største fruktkommune, med flommer av epler og moreller, er også turistnæringen viktig. Blant annet Mikkelparken, som ligger rett ved siden av Hardangertun. Selvsagt forsynte korpset seg av moromulighetene der.
 
 
 
 
 
 
Teorikurs og dirigentforsøk
 
 
 
 
 
Lakenstrekk og annen militær presisjon
I hyttene på Hardangertun rådet det orden. Noen fant til og med ut at de ville vaske vinduer for imponere inspektørene.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det virket. Premien for beste hytte gikk til disse musikantene og deres bofeller i hytten. De får en kinotur!
 
 
 
 
Mer øving
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mer trivsel
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 

 

 
 
 
 
 
  
- Ingen blir ekskludert
Musikantene kappes om å forklare hvorfor de synes det er kjekt å reise på musikksommerskole med Ulriken Janitsjar:
 
 
- Det er kjempegøy. Man lærer masse nye stykker!
- Og så er det koselig å være sammen! Det er så mange som har morsomme leker og underholdning.  
- Dirigentene er supre, kjempemorsomme!
- Martin er vitsekongen!
 
 
 
- Det er mye koseligere på Hardangertun enn på Hylkje. Her har vi egne hytter. Det er skikkelig koselig at vi kan spise og lage egen mat, og vi kommer lengre bort, enn når foreldrene kjører oss til Hylkje. Nå blir det en tur.
- Se vennene igjen og spille. Jo eldre du er, jo viktigere blir det å spille.
- Korpset er bra for alle. Ingen blir ekskludert.
Ungdommene forklarer hvordan det lar seg gjøre å holde et høyt musikalsk nivå, samtidig som ingen blir ekskludert: - Når de eldste er flinke, blir du inspirert til å øve. Du blir automatisk flinkere av å være med flinke folk!
 
 
- Det er kjempegøy!
- Sommermusikkskolen gir en musikalsk inspirasjon og skaper samhold i korpset!
- Vi innser at vi spiller ganske vanskelige ting. Når vi er samlet noen dager ser vi at vi lærer fort. Det viser at vi har et bra nivå i korpset.
- Det er inspirerende med instruktører som lærer oss nye ting. I dag lærte vi for eksempel hvordan vi kan varme opp for å bli bedre. Oppvarming er viktig.
- Det sosiale er knallbra! Alle er venner med alle.
- Det sosiale på tvers av aldersgrupper fungerer veldig bra. Utenom musikken har vi aktiviteter, da blir satt sammen i grupper som normalt ikke ville funnet sammen. Det fungerer veldig bra! 
 
 
 
Avslutningskonsert
 
 
 Konsert på Hardangertun
 
 
 
Til slutt
Ferge og buss hjem ... og foreldrekonsert på Slettebakken skole ved hjemkomst
 
22.08.2011